Datum konání
25 / 07 / 2025 - Pátek 19:00
Místo konání
Koncertní řada
Site – specific
Barokní opera: Händel – Alessandro Severo
Händelova opera v dobové intepretaci Collegia Marianum pod vedením Jany Semerádové se odehraje v nejzachovalejším barokním divadle na světě.
Účinkující
Hana Blažíková – soprán
Sylva Čmugrová – kontraalt
Helena Kalambová – soprán “en travesti”
Tereza Zimková – soprán
Vojtěch Pelka – mezzosoprán (castrato)
Jaromír Nosek – bas
Linda Holubová – kostýmy, scéna
Monika Hliněnská – režie
Jana Semerádová – umělecká vedoucí Collegium Marianum
Collegium Marianum
Program
Georg Friedrich Händel: Alessandro Severo, HWV a13
Hana Blažíková
Absolventka Pražské konzervatoře sopranistka Hana Blažíková se věnuje interpretaci převážně barokního, renesančního a středověkého repertoáru. Sólově vystupuje se světovými ansámbly, mezi které patří Collegium Vocale Gent, Gli Angeli Genève, Bach Collegium Japan, Amsterdam Baroque Orchestra či Ensemble Pygmalion. Zpívala také s Boston Symphony Orchestra, Bamberger Symphoniker nebo s Bach Collegiem Japan v newyorské Carnegie Hall. Podnikla několik koncertních turné po Severní Americe, po Austrálii a Tasmáni. Hana Blažíková se věnuje také hře na gotickou harfu a je členkou souboru Tiburtina Ensemble, který se zaměřuje na interpretaci gregoriánského chorálu a rané středověké polyfonie.
Sylva Čmugrová
Absolventka Pražské konzervatoře a Akademie múzických umění v Praze kontraaltistka Sylva Čmugrová se zúčastnila mistrovských pěveckých stážích v italské Sienně, Lichtenštejnsku, Českých Budějovicích a Karlových Varech. Byla sólistkou Opery Mozart, Státní opery Praha a sólistkou Opery Národního divadla v Praze. Rovněž hostovala na operních scénách v Plzni, Hudebním divadle v Karlině, Liberci, ale také v Itálii, Švýcarsku, Kanadě, Japonsku a v dalších zemích. Patří mezi finalisty mezinárodních pěveckých soutěží v Ženevě a v Miláně.
Helena Kalambová
Vystudovala zpěv na konzervatoři v Pardubicích a Fakultu umění v Ostravě. Repertoárovým těžištěm Heleny Kalambové je především hudba období baroka, klasicismu a bel canta. Sopranistka spolupracovala například s Czech Ensemble Baroque, Ensemble Inégal, Ensemble Damian nebo Musicou Florea. Kromě toho se představila s Janáčkovým komorním orchestrem, na festivalu soudobé hudby NODO v Ostravě, ve Slezském divadle v Opavě nebo na festivalu Händel Festspiele Halle. Vystupuje také koncertně. Byla semifinalistkou soutěže Concorso Musica Sacra v Římě či finalistkou v kategorii Píseň na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech.
Tereza Zimková
Rodačka ze Slovenska absolvovala Konzervatoř v Bratislavě a Janáčkovu akademii múzických umění v Brně. Kromě opery a písní se sopranistka Tereza Zimková věnuje interpretaci renesanční, barokové a duchovní hudby. Spolupracovala Il Cuorre Barocco, Solamente Naturali, Czech ensemble Baroque, Victoria ensemble, Musica Florea nebo Sinfoniettou Cracovia. Vystupovala s tělesy Chor der Bamberger Symphoniker, Chorakademie Lübeck a také Českým filharmonickým sborem Brno, s nimiž vystupovala po celém světě, například ve Francii, Jižní Koreji, Číně, Německu či Hongkongu. Vystupovala v Národním divadle Moravskoslezském či v Operním studiu Slovenského národního divadla.
Vojtěch Pelka
Vojtěch Pelka je kontratenorista současné mladé operní generace a průkopník kontratenorového oboru v České republice. Absolvoval Konzervatoř Jana Deyla v Praze v pěvecké třídě prof. Barbory Klozové Velehradské, u níž se nadále pěvecky vzdělává. Úspěšně se zúčastnil řady mezinárodních pěveckých soutěží. Mezi nevýraznější soutěžní úspěchy patří Audience Award, kterou získal na Cesti Competition 2024 v Innsbrucku (AT) a 2. místo s mimořádnou cenou za interpretaci Mozartovy árie, ze Soutěžní přehlídky konzervatoří České republiky 2019. Debutoval rolí Cherubína v opeře Figarova svatba od W. A. Mozarta, následovala titulní role císaře Nerona v Monteverdiho opeře Korunovace Poppey. Věnuje se také intepretaci soudobé hudby, spolupracoval s Michaelem Kocábem, vystoupil se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK či na festivalu Metronom Festival Prague 2024.
Jaromír Nosek
Basista Jaromír Nosek vystudoval sbormistrovství na Pedagogické fakultě UK v Praze a zpěv na Pražské konzervatoři a na Hudební fakultě AMU v Praze, absolvoval i zahraniční stipendijní programy. Spolupracuje s Cappella Mariana, Gli Angeli Genève, Wrocław Baroque Ensemble, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Lautten Compagney a mnoha dalšími špičkovými orchestry i dirigenty. Jaromír založil a umělecky vede komorní soubor ANMOEN, s kterým se věnuje interpretaci hudby raného baroka a jejímu citlivému propojování se skladbami soudobých autorů.
Linda Holubová
Práce absolventky pražské Divadelní fakulty Akademie múzických umění Lindy Holubové je vidět v divadlech po celé České republice. Jako kostýmní výtvarnice spolupracuje s mnoha režiséry, podílela se také na vizuální kampani ND Brno. Neomezuje se však pouze na činoherní tvorbu. V únoru 2023 měla v Jihočeském divadle České Budějovice premiéru Dvořákova opera Jakobín, Linda pro tuto inscenaci vytvořila kostýmní výpravu. Žena mnoha řemesel pracovala také na muzikálu Šumař na střeše Městského divadlo Kladno a pro soubor ArtWay navrhla scénu a kostýmy pro několik inscenací, jako je Macbeth a Hodina lásky nebo Proces.
Monika Hliněnská
Režisérka Monika Hliněnská se pro velký zájem o anglofonní kulturu a literaturu původně rozhodla studovat obor Mezinárodní vztahy – britská a americká studia na Západočeské univerzitě v Plzni. Dostala se tak na roční studijní pobyt v anglickém Manchesteru, kde v rámci získání všeobecného historického a kulturního přehledu poprvé studovala divadlo. Politologii definitivně opustila a v roce 2022 absolvovala na katedře činoherního divadla pražské DAMU režií vlastní dramatizace románu Stefana Zweiga Netrpělivost srdce. Spolupracovala se Švandovým divadlem na Smíchově, s Divadlem Letí a skrze neutuchající zájem o současná i klasická operní díla také s několika operními soubory.
Jana Semerádová
Umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum Jana Semerádová působí také jako dramaturgyně a režisérka. Rovněž se věnuje badatelské činnosti v českých a zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Flétnistka, která absolvovala Pražskou konzervatoř, Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze a Královskou konzervatoř v Den Haagu, má docenturu v oboru flétna. Je také laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově. Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Jana Semerádová vystupuje také sama, a to na významných evropských pódiích.
Collegium Marianum
Pražský soubor Collegium Marianum od založení v roce 1997 provádí hudbu 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se věnuje také scénickým projektům. Soubor umělecky vede flétnistka Jana Semerádová, která zároveň hostuje jako sólistka v evropských orchestrech. Collegium Marianum spolupracuje s evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy, jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernande aj., významná je též spolupráce s loutkovým divadelním souborem Buchty a loutky, s nímž uvádí originální projekty. Collegium Marianum je také nositelem ocenění za zásluhy o kvalitu a šíření české hudby udělovaného českou sekcí Mezinárodní hudební rady UNESCO. Soubor pořádá i koncertní cyklus Barokní podvečery a je rezidenčním souborem mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby a Svatováclavského hudebního festivalu.
barokní divadlo, zámek
Barokní divadlo je poklad Českého Krumlova, za kterým se sjíždí návštěvníci ze všech koutů světa. Jde o jedno ze čtyř zachovaných barokních divadel 18. století na celém světě, které má původní divadelní budovu, orchestřiště, jeviště, stovky divadelních kostýmů a doplňků, dekorací, osvětlovacích těles i libret. To českokrumlovské, ze kterého si odnesete unikátní zážitek, je z nich nejstarší. Nechte se přenést do hluboké historie a doby barokních mistrů.