Baroko pod hvězdami, virtuózní Vengerov a nedělní duchovní odpoledne. Začal 34. Festival Krumlov

14 / 07 / 2025

Foto: Kateřina Sobičková

Start 34. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Krumlov potvrdil, že tradiční přesto však každý rok originální akce umí začít ve velkém stylu. Ve víkendovém koncertním maratonu zazněla hudba barokních mistrů, emotivní italská, ruská a estonská tvorba 20. století, německý romantismus i duchovní reflexe v chrámovém prostoru. Ať už se zpívalo a tančilo ve vodě, hrálo v Zámecké jízdárně nebo v historickém kostele, všechny koncerty spojovaly špičkové výkony, silné emoce a hlavní téma: nečekaná spojení.

🎭 Nečekané baroko: Hudba, tanec a příběh pod širým nebem

Foto: Kateřina Sobičková

Zahajovací večer s názvem Nečekané baroko proměnil v pátek 11. července zámecký park a jezírko v divadelní scénu, v níž se hudba 17. a 18. století potkala s živým tancem, světelným designem a působivou choreografií. S uměleckou koncepcí RUN OPERUN a v režii Vilmy Bořkovec ze stejného tvůrčího kolektivu se barokní koncert přetvořil v rituální performanci, během níž diváci procházeli krajinou mezi denním světlem, stmíváním a tmou, provázeni záhadnými postavami až k jezírku – k samotnému srdci hudebního světa.

Foto: Libor Sváček

O hudební stránku se postaral orchestr Barocco sempre giovane pod taktovkou Vojtěcha Spurného. V roli královny excelovala slovenská sopranistka Simona Houda-Šaturová, královský tón venezuelského trumpetisty Pacha Florese vynikl například v Händelově slavné árii Let the Bright Seraphim z oratoria Samson. Dramaturgie byla postavena na pilířích baroka – Vivaldim, Händelovi, Bachovi i méně známých autorech jako Neruda či Daquin. Hudba rezonovala nejen s okolní přírodou, ale i s tanečními výstupy v podání vodní duše královny/barokní

Foto: Libor Sváček

královny noci polsko-americké umělkyně Idy Victorie Nowakowske a vodních bytostí – JP Chandlera z Francie, Mateusze Buszky a Piotra Promińskiho z Polska. Všichni společně proměnili zahajovací večer 34. Festivalu Krumlov ve snovou podívanou.

Součástí rituálu byli i diváci – od cesty parkem až po hudební vyvrcholení u jezírka.

Atmosféru vystihl jeden z návštěvníků:

„Nádherné, obdivuhodný výkon umělců, cesta tam i zpět lemována nečekanými okázalostmi. Snivé a okouzlující. Bravo.“

🎻 Houslový virtuos Maxim Vengerov: Technika i vášeň

Foto: Libor Sváček

Sobotní večer v Zámecké jízdárně patřil jednomu z nejvýznamnějších houslistů současnosti – Maximu Vengerovovi. Nejdřív Slovenská filharmonie, která na Festivalu Krumlov vystoupila vůbec poprvé, pod taktovkou Daniela Raiskina nabídla pozoruhodný kontrast – úvodní Rendering Luciana Beria jako experimentální „dialog se Schubertem“, meditační Cantus in memoriam Benjamin Britten Arva Pärta, a klasicky laděnou 1. symfonii D dur Sergeje Prokofjeva. Vše působilo jako dobře promyšlený oblouk – od ticha ke zvuku, od klasicismu k vášni.

Foto: Libor Sváček

Po přestávce přišel držitel ceny Grammy, odborným hudebním světem často označovaný jako jeden z nejlepších žijících houslistů na světě, Maxim Vengerov. S noblesou a zaujetím přednesl Mendelssohnův Koncert pro housle a orchestr e moll op. 64. Skladbu, která zazněla nečekaně místo dříve avizovaného repertoáru, si virtuos nakonec vybral prý proto (s nadsázkou řečeno), že mezi jednotlivými větami nejsou pauzy, takže se mezi nimi nedá tleskat.  O to větší byla odezva publika se závěrem výjimečného koncertu. Ovace vestoje nebraly konce a když se Maestrovy unikátní stradivárky rozezněly dvěma přídavky v podobě děl od Čajkovského a Bacha, byl zřejmý zrod výjimečného spojení Festivalu Krumlov s houslovou legendou světového formátu.

Jeden z diváků večer zhodnotil: „Úžasné a klobouk dolů před výkonem!“

🎺 Varhanní koncert: Když se chrám naplní hudbou

Odpoledne v neděli 13. července přineslo ztišení a kontemplaci v podobě Varhanního koncertu v majestátním krumlovském kostele sv. Víta. Trumpetista Jiří Houdek a varhaník Aleš Bárta vzdali hold královskému nástroji a bohaté tradici duchovní hudby.

Foto: Libor Sváček

Program nabídl reprezentativní výběr od českých mistrů baroka (Vejvanovský, Černohorský, Seger) přes evropské autory jako Purcell, Clarke či Pachelbel až po dvě díla Johanna Sebastiana Bacha – včetně jeho populárního chorálu Jesus bleibet meine Freude. Skladby zaznívaly s elegancí i technickou brilancí a chrámový prostor přispěl k intenzivnímu prožitku.

Jak pocit vyjádřit jednoduše? Hudba rezonovala nejen klenbou, ale i vnitřním tichem publika. Dialog mezi varhanami a trubkou zněl jako ozvěna staletí, která spojuje minulost s přítomným okamžikem.

🎶 Začátek, na který se nezapomíná

Zahajovací víkend 34. ročníku Festivalu Krumlov ukázal šíři a odvahu dramaturgie – od scénického baroka až po novou hudbu ve spojení s virtuozitou světových sólistů. Začal festival, který dokáže být nejen hudební událostí, ale i kulturním zážitkem spojujícím a proměňujícím publikum i prostor.

Nechme i na závěr promluvit partnery a návštěvníky:

„Jsme rádi, že můžeme být hrdým partnerem festivalu.“

„Famózní zahajovací víkend. Nádherný zážitek. 👏“

Foto: Libor Sváček

Mohlo by vás také zajímat

Generální partner

Hlavní partneři

Oficiální partneři

Festival se koná za laskavé podpory

Generální mediální partner

Spolupořadatel