Jsme připraveni na různé počasí. A co vy?
02 / 08 / 2025
07 / 08 / 2025
Čtvrtý a zároveň poslední týden 34. ročníku Festivalu Krumlov (30. 7. – 2. 8. 2025) byl pestrou mozaikou nečekaných spojení, nových míst i výjimečných interpretů. Poprvé se festival podíval do Kaplice, kde se během jednoho dne konaly čtyři koncerty. Uskutečnilo se i mezinárodní mentorované setkání vítězů Virtuosos 2025 a vše vygradovalo vášnivou Carmen s baletem pod širým nebem.
Prostor pro zapomenuté i nesmrtelné
Závěrečné dění Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov zahájilo Trio Incendio, jeden z nejvýraznějších mladých evropských souborů. V Jezuitském sále krumlovského Hotelu Růže představilo díla Franciszka Lessela, Andrzeje Panufnika, Josepha Haydna a Dmitrije Šostakoviče. Program Zapomenutí současníci kladl důraz na kontrast známého a opomíjeného, klasiky i moderny. Neokázalá, ale silná dramaturgie vynikla díky interpretační přesnosti a hudební energii mladého tria.
U příležitosti koncertu se konala také vernisáž výstavy obrazů Jiřího Zábranského, jehož díla – starší i aktuální – byla zapůjčena ze soukromých sbírek. Expozice unikátních olejomaleb, která byla bonusem pro hosty hudební události, se uskutečnila v Rotary salónku. Malování je pro autora, který lásku k tomuto výtvarnému směru sdílí s ostatními například v projektu Krumlovský Montmartre, především radostí a vášní.
Festival poprvé zavítal do Kaplice, kde se ve spolupráci s městem na česko-rakouské hranici a Hornorakouskou centrálou cestovního ruchu konal Kaplický den hudby. Během něj se uskutečnily čtyři koncerty – v historickém kostele sv. Petra a Pavla i pod širým nebem v městském parku. Různorodá dramaturgie, důraz na mládí i prostorová poetika vytvořily výjimečný muzikantský počin, který spojil město s krajinou a interprety s publikem.
Dialog generací ve svatostánku
Kostel sv. Petra a Pavla rozezněly hluboké i jiskřivé tóny Akademie komorní hudby v Kaplici pod vedením violoncellisty Tomáše Jamníka. Koncert otevřela Sonáta G dur Jeana-Baptista Barrièreho – elegantní, taneční, s francouzským šarmem. Následovala náročná a vnitřně koncentrovaná díla Bohuslava Martinů – Duo pro dvě violoncella a Tři madrigaly pro housle a violu. Mladí hudebníci ukázali, že technikou i výrazovou inteligencí dokážou vést hluboký hudební dialog.
Varhany mezi epochami
Kaplický den hudby pokračoval Varhanním soirée Kathariny Zauner, interpretky z Horního Rakouska. Ve hře spojila klasicismus, romantismus a duchovní hloubku. Díla Bacha, Mendelssohna a Brucknera se nesla svatostánkem v celé šíři rejstříků. Koncert podtržený klidnou večerní atmosférou připomněl sílu varhanního tónu nejen jako královského nástroje.
Hudební cit i poetičnost mladých
V městském parku se představili žáci Základní umělecké školy Kaplice. Harfistky Adéla Járová a Alena Braunsteinová, kytaristé Samuel Grieš a Anastasia Hotsa a houslistky Iva Hulíková a Kateřina Bürgerová jako host ze ZUŠ Velešín nabídli jemný a soustředěný program. Hudba zněla tiše, s úctou k místu i přítomnému okamžiku – jako připomínka, že talent vyrůstá z péče, nikoli z náhody.
Noční zastavení v krajině
Závěr kaplického dne patřil koncertu Nokturno – dýchej zhluboka: Tomáš Jamník & AKH, který se odehrál v městském parku. Akademie komorní hudby s Tomášem Jamníkem provedla výběr z Goldbergových variací Johanna Sebastina Bacha a Serenádu C dur Ernőa Dohnányiho. Harmonické tóny plynuly v prostoru i tmě, ladily s nočními zvuky a umožnily tak ponořit se do samotného nitra hudby.
Mezinárodní ozvěna mladých vítězů klasické hudby
V Zámecké jízdárně v Českém Krumlově, kam se festival v pátek vrátil, se uskutečnil koncert Jan Mráček a Virtuosos 2025. Představili se vítězové soutěže mladých talentů klasické hudby – harfistka Amelie Jade Knapp (Rakousko), kytarista Petar Nikolić (Černá Hora), klavírista a skladatel David Božič (Srbsko) a houslista Gáspára Kelemena (Maďarsko). Mentorem mládí byl koncertní mistr České filharmonie a světově uznávaný sólový hráč na housle Jan Mráček. Páteční program uzavřel Korngoldovým Houslovým koncertem. Všechny hudebníky doprovodila Jihočeská filharmonie pod taktovkou Petera Valentoviče.
Vášnivá Carmen: opera, balet jako závěrečný akord
Finále 34. ročníku patřilo scénické podobě opery Carmen od George Bizeta. Hlavní a svou vysněnou roli ztvárnila česká mezzosopranistka Ester Pavlů. Osudovými muži jí byli maltský tenorista Joseph Calleja jako Don José a tuzemský barytonista Svatopluk Sem coby Escamillo. Pod širým nebem Pivovarské zahrady zazněla hudba v podání Prague Philharmonia pod taktovkou Tomáše Braunera.
Závěrečný koncert měl také – díky Les Ballets Bubeníček – unikátní vizuální část. V choreografii Jiřího Bubeníčka vystoupili sólisté římské opery Rebecca Bianchi, Alessio Rezza, Javier Rojas a Simone Agrò. Rytmus a drama Carmen ztvárnili pohybem. Večer i celý 34. ročník tak Festival Krumlov – díky vášnivé opeře a baletu – završil energicky, dramaticky a velkolepě.
Generálním partnerem 34. Festivalu Krumlov byla pojišťovna Kooperativa, hlavními společnosti ČEPS a Audi ČR, oficiálními Madeta, Reticulum a Českokrumlovský rozvojový fond. Festival se konal s podporou Ministerstva kultury, Jihočeského kraje, města Český Krumlov a České centrály cestovního ruchu – CzechTourism. Poděkování patří jim i všem ostatním partnerům a mecenášům včetně mediálních partnerů. A také všem umělcům, kteří vystoupili.
Kontakt: Štěpánka Filipová, PR manažerka & tisková mluvčí, filipova@festivalkrumlov.cz, +420 724 302 802